Online μαθήματα : Πλεονεκτήματα και οφέλη

Online μαθήματα : Πλεονεκτήματα και οφέλη

Θεόδωρος Μερτσανίδης

”Online μαθήματα”, μια φράση που έχει μπει τόσο πολύ στη ζωή των μαθητών και των εκπαιδευτικών.

 

Στην σημερινή εποχή η τεχνολογία έχει ενταχθεί και επηρεάζει τους περισσότερους τομείς της ζωής μας.

 

Ο τομέας της εκπαίδευσης δεν αποτελεί εξαίρεση. Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσονται και εξελίσσονται συνεχώς ψηφιακές εφαρμογές, συστήματα e-learning και εφαρμογές τηλεκπαίδευσης όπως τα webinars και ανοίγουν νέους ορίζοντες στη διαδικασία οποιασδήποτε μορφής εκπαίδευσης.

 

Η συμβολή της τεχνολογίας έγινε ακόμα πιο αναγκαία με την εξάπλωση της πανδημίας του Covid-19, καθώς χωρίς αυτήν η εκπαίδευση δεν θα υπήρχε η δυνατότητα να συνεχιστεί για το διάστημα που επικρατεί το lockdown.

 

Ωστόσο οι νέες εφαρμογές και οι παρούσες λύσεις στην εκπαίδευση δεν είναι καινούργιες τεχνολογίες, καθώς οι εκπαιδευτικοί έχουμε στη διάθεση μας αυτά τα εργαλεία πολύ πριν την πανδημία του Covid-19 και την υποχρεωτική στροφή προς την τηλεκπαίδευση.

 

Η εφαρμογή αυτών των λύσεων αποτελεί εχέγγυο για την βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και την προσφορά ίσων ευκαιριών σε κάθε μαθητή-σπουδαστή σε οποιαδήποτε γωνιά του κόσμου, αρκεί βέβαια να γίνεται και με τον σωστό τρόπο.

 

Η επίτευξη αυτού του στόχου ήταν η κινητήρια δύναμη για την ίδρυση της e-Noesis και ο λόγος που αποφασίσαμε να γράψουμε αυτό το άρθρο.

 

Δεν θα έρθουμε σε αντιπαράθεση με τη δια ζώσης διδασκαλία. Είναι προφανή τα οφέλη που μπορεί να δώσει και αποτελεί διαχρονική αξία.

 

Απλά θα παραθέσουμε τα θετικά στοιχεία που προσφέρει η online εκπαίδευση που ενδεχομένως να μην έχουν γίνει ακόμα αντιληπτά.

Απουσία Μετακίνησης

 

Η μετακίνηση αποτελούσε πάντοτε ‘’βραχνά’’ για πολλούς γονείς και μαθητές είτε αφορά  τη μετακίνηση προς σχολεία είτε προς φροντιστήρια.

 

Πολλοί μαθητές μένουν σε μεγάλα αστικά κέντρα ή σε απομακρυσμένα χωριά, που η  μετακίνηση προς το σχολείο ή το φροντιστήριο αποτελεί ολόκληρη ‘’διαδικασία’’ και δεσμεύει χρονικά ένα σημαντικό διάστημα της ημέρας.

 

Επίσης υπάρχουν μαθητές που μένουν σε απομακρυσμένα μέρη χωρίς πρόσβαση σε φροντιστήρια ή καθηγητές όλων των μαθημάτων.

 

Παρά τις διαφορετικές συνθήκες που επικρατούν για τον κάθε μαθητή, στην e-Noesis πιστεύουμε πως όλοι οι μαθητές αξίζουν ίσες ευκαιρίες και πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας εκπαίδευση.

 

Με τα online μαθήματα αποδεσμεύονται από αυτόν τον περιορισμό, καθώς τα μαθήματα πραγματοποιούνται από το σπίτι ή τον προσωπικό χώρο που επιθυμεί ο μαθητής.

 

Είναι ένα σημαντικό πλεονέκτημα για όσους αντιμετωπίζουν αυτό το πρόβλημα, ιδίως για μαθητές της Β’ ή της Γ’ λυκείου που οι απαιτήσεις είναι μεγάλες και η διαχείριση του χρόνου πολύ σημαντική.

 

Πέραν των μαθητών όμως, είναι σημαντικό γεγονός και για τους γονείς. Ας Μην ξεχνάμε ότι πολλοί γονείς αναγκάζονται να αποτελούν τον προσωπικό ‘’σοφέρ’’ των παιδιών τους ως είθισται για να εξασφαλίζουν την ασφαλή μετακίνηση από και προς τα κέντρα εκπαίδευσης.

 

Επομένως τα online μαθήματα και η μη μετακίνηση των μαθητών μεταφράζονται σε περισσότερο ελεύθερο χρόνο για τους γονείς καθώς και σε λιγότερα έξοδα μετακίνησης.

 

Ακούστε από μία γονέα, την Γιάννα, την εμπειρία της με τα online μαθήματα της e-Noesis. Η Γιάννα είναι η μαμά της Ελένης, μαθήτριας Γ λυκείου από το Λιβαδοχώρι Σερρών.

Έμεινα πολύ ευχαριστημένη, μειώσαμε δρομολόγια με ότι αυτό σημαίνει... Έξοδα μετακίνησης, η ταλαιπωρία του γονιού μετά τη δουλειά και κυρίως του παιδιού!!! Είναι πολύ σημαντικό να κάνεις το μάθημα σου από τον χώρο σου και την άνεση σου!!! Τό αποτέλεσμα όσον αφορά την επίδοση του παιδιού είναι το ίδιο, άρα αποτελεσματικό, οπότε το συνιστώ στους γονείς !!!

Συγκέντωση

 

Όσο παράξενο και αν ακούγεται, όταν η online διδασκαλία γίνεται με τον σωστό τρόπο μπορεί να είναι εξίσου αποδοτική και ευεργετική για τους μαθητές.

 

Παρατηρούμε πολλές φορές παιδιά τα οποία είναι ‘’ζωηρά’’ μέσα σε μία τάξη να παρουσιάζουν εντελώς διαφορετικό πρόσωπο στα online μαθήματα παραμένοντας περισσότερο συγκεντρωμένα.

 

Αυτό συμβαίνει γιατί οι μαθητές δεν παραβρίσκονται στον ίδιο χώρο, συνεπώς δεν μπορεί ο ένας να αποσπάει την προσοχή του άλλου.

 

Να τονίσουμε ότι οι συμπεριφορές αυτές στα online μαθήματα έχουν παρατηρηθεί από εμάς τους καθηγητές της e-Noesis και αφορούν ολιγομελή τμήματα και όχι μια σχολική πολυμελή τάξη.

 

Είναι λογικό όταν υπάρχουν 25 παιδιά σε ένα online μάθημα, να μην μπορεί να είναι τόσο αποδοτικό.

 

Παράλληλα, δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να παραμένουν συγκεντρωμένοι στην παράδοση του μαθήματος και να μην χρειάζεται να κρατούν σημειώσεις, καθώς οτιδήποτε καταγράφεται κατά τη διάρκεια του μαθήματος μπορεί να μετατραπεί σε pdf και να αποσταλεί στους μαθητές με το πέρας του εκάστοτε μαθήματος.

 

Πολλές φορές μας ρωτάνε οι γονείς αν μπορεί να είναι αποδοτικό ένα μάθημα online.

Ο κύριος Αποστόλης, καθηγητής του μαθήματος προγραμματισμού της Γ λυκείου έχει απαντήσει στην σχετική ερώτηση.

Όταν υπάρχει κατάλληλη οργάνωση, απαραίτητες συνθήκες (υπολογιστής και λογική ταχύτητα internet) και θετική διάθεση από τους μαθητές, η online διδασκαλία δεν υστερεί σε σχέση με τη δια ζώσης διδασκαλία.

Ευκολία αναπλήρωσης και επανάληψης

 

Μια πολύ σημαντική δυνατότητα που παρέχουν όλα τα προγράμματα που χρησιμοποιούνται για την online διδασκαλία (zoom, webex, skype κλπ) είναι ότι μπορούν να καταγράφουν το μάθημα.

 

Αν λοιπόν οργανωθεί καλά ένας εκπαιδευτικός οργανισμός, μπορεί να κρατήσει μια λίστα σε μορφή βίντεο από τα μαθήματα που έχουν γίνει στην τάξη και να τα παρέχει στους μαθητές.

 

Εξάλλου υπάρχουν πολλές πλατφόρμες (LMS) πλέον που μπορεί να χρησιμοποιήσει ένας οργανισμός, όπου μπορεί να οργανώνει το υλικό με τα βίντεο μέσα στην πλατφόρμα και να δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να εισέρχονται μέσω του προσωπικού τους λογαριασμού και να παρακολουθούν την παράδοση των μαθημάτων τους σε επανάληψη.

 

Μια πολύ σημαντική δυνατότητα που δεν μπορεί εύκολα να οργανωθεί στη δια ζώσης διδασκαλία.

 

Και είναι σημαντική για τους εξής τρεις λόγους:

 

  • Μπορεί κάθε φορά ένας μαθητής να ξαναβλέπει το μάθημα σε επανάληψη και να ανατρέχει σε λεπτομέρειες τις οποίες ενδεχομένως να μην έχει συγκρατήσει.

 

Σκεφτείτε πόσο σημαντικό είναι αυτό για τις θετικές επιστήμες, όπου οι έννοιες είναι δυσνόητες και η κατανόηση απαιτεί και προσωπική προσπάθεια. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε σε επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης !

 

  • Σε περίπτωση που δεν μπόρεσε ένας μαθητής να παρευρεθεί στο μάθημα για οποιονδήποτε λόγο, έχει τη δυνατότητα να το αναπληρώσει άμεσα παρακολουθώντας το βίντεο σε επανάληψη και να μην μείνει πίσω σχετικά με την υπόλοιπη τάξη. 

 

  • Σε περιόδους αξιολόγησης, θα μπορεί να ανατρέξει στη σχετική λίστα με τα βίντεο και να οργανώσει ολοκληρωτικά την επανάληψη του.

Συμπέρασμα

 

Η δια ζώσης διδασκαλία αποτελεί μια διαχρονικά σταθερή αξία και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί κανείς να την αμφισβητήσει.

 

Με την βοήθεια της τεχνολογίας όμως βλέπουμε να αναπτύσσονται και άλλες μορφές εκπαίδευσης που παρέχουν άλλου είδους ευκολίες και εμπλουτίζουν την ποιότητα και την εμπειρία του μαθήματος τόσο για τον μαθητή όσο και για τον εκπαιδευτικό.

 

Όταν λοιπόν γίνεται με κατάλληλη τεχνογνωσία, μπορεί να προσδώσει μια ευχάριστη νότα στον χαρακτήρα της εκπαίδευση και να βελτιώσει την ποιότητά της.

 

Μην ξεχνάμε ότι οι περισσότεροι νέοι άνθρωποι είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με το διαδίκτυο και το χρησιμοποιούν στους περισσότερους (αν όχι όλους) τομείς της ζωής τους.

 

Ένας από αυτούς ίσως και εφόσον ταιριάζει και καλύπτει τις ανάγκες τους να είναι και η εκπαίδευση!

Θα θέλατε να έχετε την εμπειρία μιας σύγχρονης διδασκαλίας;

Δοκίμασε δωρεάν