Ευρωπαϊκό σχολείο, Baccalaureate και Πανελλαδικές εξετάσεις

Ευρωπαϊκό σχολείο, Baccalaureate και Πανελλαδικές εξετάσεις

Θεόδωρος Μερτσανίδης

Την τελευταία δεκαετία, όλο και περισσότεροι Έλληνες απομακρύνονται από τη χώρα μας προς τη βορειοκεντρική Ευρώπη με σκοπό να εξελιχθούν επαγγελματικά και να εντοπίσουν ευκαιρίες που ενδεχομένως να μην υπάρχουν στην Ελλάδα.

 

Παράλληλα όμως έχουν να αποφασίσουν και για το μέλλον των παιδιών τους.

 

Σε ποιο σχολείο θα φοιτήσουν ; Τι πρόγραμμα σπουδών ακολουθεί το συγκεκριμένο σχολείο ; Θα είναι ιδιωτικό ή δημόσιο ; Τι διαφορές έχει σε σύγκριση με το ελληνικό σχολείο, τις πανελλαδικές εξετάσεις και την είσοδο στα πανεπιστήμια ;

 

Προβληματισμοί που αφορούν κάθε γονέα που επιθυμεί ένα καινούργιο ξεκίνημα για τα παιδιά του.

 

Στην e-Noesis, έχοντας συνεργαστεί με αρκετούς μαθητές που φοιτούν σε ιδιωτικά αλλά και δημόσια σχολεία διαφόρων χωρών της Ευρωπαϊκής ένωσης, αποφασίσαμε να γράψουμε αυτό το άρθρο και να παράσχουμε τις απαραίτητες πληροφορίες σε εσάς τους γονείς και μαθητές, ώστε να πάρετε μία ενημερωμένη απόφαση.

 

Σε αυτό το άρθρο εστιάζουμε στις βασικές δομές του εκπαιδευτικού συστήματος του Ευρωπαϊκού σχολείου αλλά και κάθε σχολείου που
υπηρετεί τον εκπαιδευτικό στόχο των εξετάσεων του Ευρωπαϊκού Baccalaureate συγκρίνοντάς τες παράλληλα με αυτές του ελληνικού
εκπαιδευτικού συστήματος που υπηρετεί το θεσμό των Πανελλαδικών Εξετάσεων (Γυμνάσιο και Γενικό Λύκειο).

Προετοιμάσου για τις εξετάσεις του Ευρωπαϊκού Baccalaureate με την υψηλότερη ποιότητα διαδικτυακής εκπαίδευσης από την άνεση του σπιτιού σου

Μάθε περισσότερα

Φιλοσοφία εκμάθησης στις θετικές επιστήμες

 

 

Στις θετικές επιστήμες ανήκουν τα μαθήματα των μαθηματικών, φυσικής, χημείας , βιολογίας κ.α.

 

Μια από τις βασικές διαφορές που εντοπίζεται στο Ευρωπαϊκό σχολείο σε σύγκριση με το ελληνικό είναι η φιλοσοφία η οποία υπάρχει στη διδασκαλία των θετικών επιστημών, η οποία έχει ως βασικό προσανατολισμό τη σύνδεση των εννοιών με την καθημερινότητα του παιδιού.

 

Πέρα από την αναλυτική περιγραφή των φυσικών φαινομένων, ιδιαίτερη προσοχή δίνεται σε εφαρμογές και προβλήματα που θα μπορούσε να συναντήσει ο μαθητής παντού γύρω του και συνδέονται με κάθε είδους βιωματικές δραστηριότητες όπως η τέχνη, ο αθλητισμός και το παιχνίδι.

 

Τα προβλήματα είναι πιο πρακτικά , αποτρέπεται η παπαγαλία και ενισχύεται περισσότερο η κριτική σκέψη και κατανόηση  σε σύγκριση με το ελληνικό σχολείο που τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές είναι πιο γενικά και βασίζονται στην θεωρητική υπόσταση του εκάστοτε κλάδου.

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα προβλήματα των μαθηματικών στο Ευρωπαϊκό σχολείο  που περιέχουν συχνά δεκαδικούς αριθμούς, συνθήκες που αποφεύγονται στο ελληνικό χρησιμοποιώντας πιο ‘’ στρογγυλούς αριθμούς’’.

 

Σχετικά με τη διδακτέα ύλη, στο Ευρωπαϊκό σχολείο παρουσιάζεται αυξημένη σε σύγκριση με το ελληνικό και διδάσκονται περισσότεροι επιστημονικοί τομείς.

 

Στη χημεία για παράδειγμα διδάσκονται όλοι οι τομείς του συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου ( οργανική, ανόργανη, αναλυτική, φυσικοχημεία).

 

Το ίδιο και στα μαθηματικά που διδάσκονται όλοι οι βασικοί τομείς (άλγεβρα , γεωμετρία , στατιστική και πιθανότητες) εν αντιθέσει με το ελληνικό σχολείο στο πρόγραμμα του οποίου δίνεται έμφαση σε πολύ συγκεκριμένους κλάδους.

 

Επιπλέον, μια σημαντική διαφορά που εντοπίζεται είναι η πραγματοποίηση εργαστηριακών μαθημάτων φυσικής, χημείας και βιολογίας.

 

Οι μαθητές έρχονται σε επαφή με όργανα κάποιου ζώου όπως η καρδιά, μαθαίνουν πειραματικά για τα διαλύματα, καλλιεργούν φυτά και αντιλαμβάνονται την έννοια της κίνησης και του χρόνου μέσα από το εργαστήριο.

 

Μάλιστα, από την τάξη S6 και μετά (η αντίστοιχη Β λυκείου), οι μαθητές μπορούν διαλέξουν σαν επιλεγόμενο μάθημα εργαστηριακή βιολογία , φυσική ή χημεία όπου τα μαθήματα πραγματοποιούνται αποκλειστικά μέσα στο εργαστήριο.

 

Βλέπουμε λοιπόν ότι οι μαθητές των Ευρωπαϊκών σχολείων αποκτούν μέσω των εργαστηρίων βασικές ικανότητες κατάρτισης.

 

Δυστυχώς η συγκεκριμένη μέθοδος διδασκαλίας δεν εφαρμόζεται, πέραν ορισμένων Πειραματικών σχολείων, στα ελληνικά σχολεία.

 

Τέλος, στο Ευρωπαϊκό σχολείο γίνεται χρήση διδακτικών εργαλείων όπως υπολογιστή τσέπης (κομπιουτεράκι) και τυπολογίου με σκοπό τη διευκόλυνση των μαθητών στη διεξαγωγή πράξεων ή στη μορφή αποστήθισης, σε αντίθεση με το ελληνικό σχολείο όπου ενισχύεται η υπολογιστική σκέψη του μαθητή, χωρίς τη χρήση τέτοιων εργαλείων.

Τεχνολογία – Ψηφιακή εκπαίδευση

 

 

Η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογία αποτελεί ιστορικό επίτευγμα της σύγχρονης κοινωνίας και δεν θα μπορούσε να μην έχει συνεισφορά στον τομέα της εκπαίδευσης.

 

Οι ψηφιακές εφαρμογές παρέχουν στους μαθητές ευκολίες που δεν υπήρχαν πριν, γεγονός που τις καθιστά απαραίτητες σε έναν σύγχρονο εκπαιδευτικό οργανισμό.

 

Στο κομμάτι αυτό έχουν επενδύσει τόσο τα Ευρωπαϊκά όσο και τα Ελληνικά σχολεία που υπηρετούν το θεσμό των Πανελλαδικών Εξετάσεων, χρησιμοποιώντας  κατάλληλο εξοπλισμό όπως διαδραστικούς πίνακες ή προτζέκτορες για να προβάλουν ψηφιακές παρουσιάσεις και διαδραστικές εφαρμογές.

 

Στα θετικά των Ευρωπαϊκών σχολείων συγκαταλέγεται το γεγονός πως κατά τη διδασκαλία των μαθηματικών οι καθηγητές έχουν οδηγίες να χρησιμοποιούν το geogebra, ένα διαδραστικό εργαλείο που οπτικοποιεί ένα πρόβλημα, γεγονός που βοηθάει τους μαθητές να κατανοήσουν την σύνδεση που υπάρχει μεταξύ της άλγεβρας και της γεωμετρίας.

 

Σχετικά με την ψηφιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού, και τα δύο εκπαιδευτικά συστήματα παρέχουν ψηφιακή πλατφόρμα όπου ο καθηγητής μπορεί να ανεβάζει υλικό και ο μαθητής να έχει πρόσβαση σε αυτό ανά πάσα στιγμή.

Αξιολόγηση

 

 

Η αξιολόγηση διαχρονικά αποτελεί βασικό κομμάτι σε όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα.

 

Ανάλογα τον εκπαιδευτικό φορέα όμως παρέχεται και με διαφορετικό τρόπο.

 

Η αξιολόγηση στο Ευρωπαϊκό σχολείο χωρίζεται σε δύο κατηγορίες.

 

Στην διαμορφωτική ( formative assessment) και την αθροιστική (summative assessment).

 

Η διαμορφωτική αξιολόγηση επικεντρώνεται στη διαδικασία της μάθησης.

 

Αντικατοπτρίζεται από τα λεγόμενα «Α Marks» που αντιπροσωπεύουν την καθημερινή εργασία των μαθητών σε ένα θέμα, το οποίο αποτελείται από ποικιλία εργασιών και πτυχών όπως συγκέντρωση και προσοχή στην τάξη, ενεργή συμμετοχή, συνέπεια στις εργασίες στην τάξη και στο σπίτι, σημάδια πρωτοβουλίας και αυτονομίας, σύντομα γραπτά τεστ ή προφορικές ανακρίσεις. 

 

Η αθροιστική αξιολόγηση αντικατοπτρίζει την απόδοση ενός μαθητή στο τέλος μιας περιόδου. Είναι τα λεγόμενα ‘’B marks’’ που λογίζονται ως εξετάσεις εξαμήνου για τις τάξεις S5 έως S7.

 

Οι μαθητές που φοιτούν στις τάξεις S1-S3 ακολουθούν ένα κοινό πρόγραμμα σπουδών, ο λεγόμενος κύκλος παρατήρησης, δίχως να περιλαμβάνει εξετάσεις. 

 

Στο τέλος του σχολικού έτους, λαμβάνονται όλα τα κριτήρια που αναφέραμε από το συμβούλιο και αποφασίζεται εάν ένας μαθητής μπορεί να συνεχίσει στο επόμενο έτος.

 

Στα ελληνικά σχολεία που υπηρετούν το θεσμό των Πανελλαδικών εξετάσεων η αξιολόγηση περιλαμβάνει τις βαθμολογίες τετραμήνου, που καθορίζονται βάσει των τεστ , διαγωνισμάτων και της επίδοσης των μαθητών στην τάξη.

 

Στο τέλος κάθε χρονιάς, από την Α’ Γυμνασίου έως και Β’ Λυκείου, οι μαθητές δίνουν τις προαγωγικές εξετάσεις, όπου σε συνδυασμό με τις βαθμολογίες τριμήνου υπολογίζεται ο γενικός μέσος όρος και από αυτόν καθορίζεται εάν ο μαθητής μπορεί να συνεχίσει στην επόμενη σχολική τάξη ή όχι. 

 

Μια σημαντική διαφορά που εντοπίζουμε μεταξύ των δύο εκπαιδευτικών συστημάτων και πρέπει να τονιστεί, είναι ότι στο ελληνικό σχολείο οι μαθητές δίνουν εξετάσεις ξεκινώντας από την Α’ γυμνασίου σε αντίθεση με το ευρωπαϊκό  σχολείο που τις πρώτες 3 χρονιές, οι οποίες εντάσσονται στον κύκλο παρατήρησης, δεν δίνουν εξετάσεις.

Ευρωπαϊκό Βaccalaureate και Πανελλαδικές εξετάσεις

 

 

Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση επικυρώνεται  από τις εξετάσεις του Ευρωπαϊκού Baccalaureate στο τέλος της χρονιάς S7.

 

Περιλαμβάνει ένα πολύγλωσσο πρόγραμμα σπουδών όπου οι μαθητές έχουν να επιλέξουν μαθήματα από ανθρωπιστικές και θετικές επιστήμες που διδάσκονται σε περισσότερες από μια γλώσσες από τις οποίες έχουν να διαλέξουν οι μαθητές.

 

Οι υποψήφιοι συμμετέχουν σε 5 γραπτές εξετάσεις και 3 προφορικές .

 

Το βασικό πρόγραμμα σπουδών αποτελείται από υποχρεωτικά μαθήματα, μερικά από τα οποία μπορούν να επιλεχθούν σε διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας.

 

Επιπλέον οι μαθητές μπορούν να διαλέξουν μαθήματα επιλογής  τους από τις ανθρωπιστικές ή θετικές επιστήμες επιλέγοντας μέσα από μια γκάμα διαθέσιμων επιλογών όπως οικονομικά , κοινωνιολογία, λατινικά, επιπλέον ξένη γλώσσα, τέχνη ή και μουσική  ώστε να συμπληρώσουν το πακέτο των μαθημάτων τους.

 

Πρόκειται για ένα σύστημα αρκετά εξελιγμένο και ευέλικτο, δίνοντας τη δυνατότητα στον μαθητή να επιλέξει επίπεδο δυσκολίας, δυνατότητα συμμετοχής σε εργαστηριακά μαθήματα, γλώσσα εκμάθησης των μαθημάτων και να αξιολογηθεί για την είσοδό του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από 8 δοκιμασίες ( 5 γραπτές και 3 προφορικές). 

 

Το σύστημα διεξαγωγής των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι αρκετά διαφορετικό.

 

Οι μαθητές για την είσοδό τους στα Πανεπιστήμια εξετάζονται στο τέλος της σχολικής χρονιάς της Γ λυκείου σε 4 μαθήματα.

 

Η επιλογή των μαθημάτων γίνεται μέσω της ομάδας προσανατολισμού που θα διαλέξει ο υποψήφιος.  

 

Υπάρχουν 4 ομάδες προσανατολισμού ( Υγείας – Θετική – Οικονομικών και Πληροφορικής – Ανθρωπιστικών σπουδών) και κάθε ομάδα δίνει πρόσβαση σε διαφορετικές σχολές.

 

Ένα σύστημα που βασίζεται στην αξιολόγηση των μαθητών μέσα από μια μόνο εξέταση , η οποία έχει προγραμματιστεί να αλλάξει στο άμεσο μέλλον προσμετρώντας τις βαθμολογίες των μαθητών από την Α λυκείου μαζί με τις γραπτές τελικές εξετάσεις για τον υπολογισμό των γενικών μορίων.

 Επίλογος

 

 

Παρατηρούμε λοιπόν ότι υπάρχουν διαφορές στην δομή των δύο αυτών εκπαιδευτικών συστημάτων.  

 

Σκοπός της ανάδειξης των διαφορών δεν είναι η μεροληψία.

 

Το εκπαιδευτικό σύστημα κάθε χώρας στοχεύει στην υψηλή ποιότητα εκπαίδευσης και την όσο το δυνατό πλουσιότερη εκπαιδευτική παροχή στους νέους.

 

Στην e-Noesis, έχοντας μελετήσει τις βασικές δομές και των δύο συστημάτων, <<παντρεύουμε>> τα θετικά στοιχεία του καθενός με τον εξής τρόπο.

 

Κατά τη διδασκαλία, δίνεται βάση στην πρακτική εφαρμογή, κατανοώντας πρώτα το θεωρητικό υπόβαθρο με σκοπό να εφαρμοστούν οι γνώσεις στο μέγιστο.

 

Για να πετύχει αυτός ο τρόπος διδασκαλίας, έχουμε επενδύσει στη σωστή χρήση της τεχνολογίας και εργαλείων διαδραστικότητας τα οποία βελτιώνουν την κατανόηση του μαθητή στον εκάστοτε τομέα και κατ’ επέκταση την ποιότητα της εκπαίδευσης.

 

Θα ήθελες να είσαι μέρος της εμπειρίας αυτής ;