7 λόγοι για να ξεκινήσεις θερινά μαθήματα στην Γ λυκείου

Θεόδωρος Μερτσανίδης

Γ λυκείου

«Γιατί να ξεκινήσω μαθήματα από το καλοκαίρι; Χρειάζομαι λίγη ξεκούραση, μου φτάνει ο χρόνος και από Σεπτέμβριο. Δεν θα με βοηθήσουν ιδιαίτερα τα θερινά μαθήματα.» είναι μια από τις πρώτες σκέψεις που κάνουν συχνά οι μαθητές, όταν έρχεται η θερινή περίοδος πριν την έναρξη της τελευταίας σχολικής χρονιάς.

 

Είναι απολύτως λογικό. Το γεγονός ότι είναι καλοκαίρι και ότι μόλις έχει τελειώσει μια σχολική χρονιά,  επιβαρύνουν την κατάσταση και σε αποτρέπουν από το να μπεις εκ νέου σε μια διαδικασία μελέτης και προσπάθειας.

 

Αν θέλεις όμως ο κόπος που έχεις κάνει μέχρι στιγμής και αυτός που θα κάνεις να μην πάει χαμένος, θα πρέπει να εξετάσεις σοβαρά το ενδεχόμενο να ξεκινήσεις την προετοιμασία σου με εξωσχολικούς φορείς.

 

Παρακάτω παραθέτουμε 7 λόγους για να ξεκινήσεις την προετοιμασία σου για τις Πανελλαδικές εξετάσεις από την θερινή κιόλας περίοδο.

#1 Για να καλύψεις τα κενά σου (εάν υπάρχουν )

Η θερινή περίοδος είναι η καταλληλότερη για να μπορέσεις να καλύψεις βασικά κενά, εάν έχεις φυσικά. Δεν είναι τόσο μεγάλη η πίεση του χρόνου, οπότε μπορεί να δοθεί η απαιτούμενη βαρύτητα να καλυφθούν.

 

Άλλωστε η κάλυψη των κενών είναι το Α και το Ω. Δεν έχει ουσία να προχωράει η ύλη ενώ υπάρχουν εμφανή κενά, γιατί το αποτέλεσμα είναι να διογκώνονται. Θα πρέπει να εντοπιστούν έγκαιρα!

 

Ο εντοπισμός των κενών ίσως είναι μια δύσκολη διαδικασία για εσένα, καθώς μπορεί να μην διαθέτεις την απαραίτητη εμπειρία για να τα εντοπίσεις.

 

Είναι όμως μια διαδικασία στην οποία επιβάλλεται να συμμετέχει ο εκπαιδευτικός σου, ο οποίος καλείται όχι μόνο να τα εντοπίσει, αλλά και να συμβάλει στην κάλυψη αυτών κατά το βέλτιστο δυνατό τρόπο.

 

Γι’ αυτό λοιπόν, εάν παρακολουθείς εξωσχολικά μαθήματα σε φροντιστήριο ή εάν κάνεις  ιδιαίτερα μαθήματα, απαίτησε οι καθηγητές σου να συμβάλουν ενεργά σε όλη αυτή την διαδικασία. Η οικονομική επιβάρυνση που έχεις θα πρέπει να σου επιφέρει και αποτέλεσμα!

#2 Για να βγάλεις την ύλη το συντομότερο δυνατόν

Η ιδανική περίοδος για να βγει για πρώτη φορά η ύλη των μαθημάτων θεωρείται πως είναι το διάστημα Φεβρουαρίου-Μαρτίου, ανάλογα με το εύρος ύλης που έχει κάθε μάθημα.

 

Στα περισσότερα μαθήματα η ύλη είναι μεγάλη και έχει αυξηθεί. Σε μαθήματα όπως τα μαθηματικά προσανατολισμού, είναι πρακτικά αδύνατο να επιτευχθεί από έναν καθηγητή , ξεκινώντας από Σεπτέμβρη. Είναι μεγάλος ο όγκος και αυξημένος ο συντελεστής δυσκολίας.

 

Ειδικότερα αν έχεις θέσει υψηλούς στόχους, είναι πολύ σημαντικό να έχεις βγάλει την ύλη μέσα σε αυτά τα χρονικά πλαίσια.

#3 Για να εξοικειωθείς με την φιλοσοφία των μαθημάτων

Η εξοικείωση με ένα μάθημα πολλές φορές είναι μια μακροχρόνια διαδικασία και εξαρτάται από το χρόνο ενασχόλησης σου με αυτό.

 

Στα μαθηματικά, για παράδειγμα, η εξοικείωση προκύπτει από το δημοτικό, ακόμα και σταδιακά εξελίσσεται. Ωστόσο τα μαθηματικά της Γ’  λυκείου εμβαθύνουν στον τομέα των συναρτήσεων συγκριτικά με τα μαθηματικά άλλων τάξεων, με αποτέλεσμα να χρειάζεται ανάλογος χρόνος προσαρμογής στην φιλοσοφία του μαθήματος.

 

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Η εξοικείωση με την ελληνική γλώσσα ξεκινά πρώιμα, μαθαίνοντας τον τρόπο γραφής, ομιλίας και έκφρασης από τα πρώτα σχολικά χρόνια. Καθώς όμως ο προσανατολισμός του μαθήματος αλλάζει με το πέρασμα των τάξεων, οι απαιτήσεις αυξάνονται, αφού πρέπει να μπεις σε μια διαδικασία να χειρίζεσαι τη γλώσσα σε πολλές εκφάνσεις της, να την εντάσσεις στα κατάλληλα επικοινωνιακά πλαίσια, να είσαι σε θέση να καταλαβαίνεις αυτό που διαβάζεις και να εντοπίζεις τις γλωσσικές επιλογές.

 

Όσο για την Λογοτεχνία, η ένταξη της ως μάθημα γενικής παιδείας προς εξέταση είναι πρόσφατη και όσο πιο γρήγορα ξεκινήσεις να εργάζεσαι επάνω σε ποιήματα και διηγήματα, τόσο πιο κερδισμένος θα βγεις!

 

Στην φυσική και την χημεία, η εξοικείωση ξεκινάει από το γυμνάσιο, κυρίως όμως επιτυγχάνεται στις τάξεις της Α’ και Β’ λυκείου. Όπως και στα μαθηματικά όμως , το επίπεδο ανεβαίνει στην Γ’ λυκείου.

 

Μαθήματα όπως αρχές οικονομικής θεωρίας (ΑΟΘ) και Ανάπτυξη εφαρμογών σε προγραμματιστικό περιβάλλον (ΑΕΠΠ) διδάσκονται μόνο στη Γ λυκείου. Συνεπώς η εξοικείωση προκύπτει κατά την περίοδο της Γ λυκείου.

 

Είτε λοιπόν είχες την πρώτη επαφή με ένα μάθημα σε προηγούμενες τάξεις, είτε όχι, η εξοικείωση με τα μαθήματα της Γ λυκείου απαιτεί ορισμένο χρονικό διάστημα, το οποίο είναι ιδανικά κατά την θερινή περίοδο!

#4 Για να έχεις μεγάλο χρονικό διάστημα για επανάληψη 

Η ουσιαστική επανάληψη θα χαρακτηρίζαμε πως είναι το ‘’σημείο κλειδί’’ για την επιτυχία στις πανελλαδικές εξετάσεις.

 

Ο εκπαιδευτικός είναι αυτός που έχει τον ρόλο να οργανώσει την επανάληψή. Να σου δώσει κατεύθυνση και να σε καθοδηγήσει τόσο στο θεωρητικό, όσο και στο πρακτικό κομμάτι. Να αφιερώσετε μαζί ένα χρονικό διάστημα στην επανάληψη βασικών ενοτήτων και να δουλέψετε μετά πάνω σε συνδυαστικά θέματα.

 

Για να γίνει σωστά όμως, ο εκπαιδευτικός χρειάζεται και το ανάλογο χρονικό διάστημα. Όπως αναφέραμε, ιδανικό διάστημα είναι να βγάλεις την ύλη κατά την περίοδο Φεβρουαρίου – Μαρτίου και να διαθέσεις το υπόλοιπο διάστημα στην επανάληψη.

 

Ξεκίνα λοιπόν την προετοιμασία σου με τα θερινά μαθήματα και δώσε την δυνατότητα στον εκπαιδευτικό σου να μπορέσει να σε βοηθήσει ουσιαστικά !

#5 Για να γίνει πολλές φορές η αξιολόγηση

Η αξιολόγηση θα πρέπει να γίνεται καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς, για να σε ωθεί σε μια διαδικασία συνεχούς επανάληψης και αυτοβελτίωσης. Όσο περισσότερο αξιολογείσαι, τόσο πιο πολύ βλέπεις τις αδυναμίες σου και μπορείς να τις διορθώσεις.

 

Η αξιολόγηση πραγματοποιείται μέσω τεστ, εργασιών, διαγωνισμάτων ή εξετάσεων. Οργανώνεται από τον εκπαιδευτικό ή γενικότερα από τον εκπαιδευτικό οργανισμό που συμμετέχεις και πρέπει γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Ιδανικά δε κάθε φορά που τελειώνεις ένα κεφάλαιο και ετοιμάζεσαι να μπεις στο επόμενο.

 

Ξεκινώντας λοιπόν την προετοιμασία με τα θερινά μαθήματα, θα έχεις αρκετό χρονικό διάστημα στη διάθεσή σου να αξιολογηθείς και να μπορέσεις να βελτιώσεις τομείς που σε δυσκολεύουν!

#6 Για να ανεβάσεις την ψυχολογία 

Το χειρότερο πιθανό σενάριο κατά την προετοιμασία σου για τις πανελλαδικές εξετάσεις είναι να σε κυνηγάει ο χρόνος για να ολοκληρώσεις την ύλη των μαθημάτων. Πέραν του ότι είναι ψυχοφθόρα διαδικασία, δεν προλαβαίνεις να εφαρμόσεις όλα όσα τονίσαμε. Δεν θα μπορέσεις να αφιερώσεις το ιδανικό χρονικό διάστημα για την επανάληψη και δεν θα προλάβεις να γράψεις αρκετά τεστ αξιολόγησης.

 

Κατά συνέπεια δημιουργείται άγχος και στρες που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την ψυχολογία σου και να μειώσει την διάθεση και την απόδοση σου.

 

Αντιθέτως, αν έχει ολοκληρωθεί η ύλη στα προαναφερόμενα όρια και έχεις δουλέψει με αρκετά κριτήρια αξιολόγησης, ενδεχομένως να εντοπίσεις βελτίωση στις επιδόσεις σου από νωρίς, πράγμα το οποίο θα ενισχύσει την ψυχολογία σου και θα σε βοηθήσει να συνεχίσεις με αισιοδοξία και ανεβασμένο ηθικό.

 

Και πίστεψε με, δεν υπάρχει σημαντικότερο επίτευγμα από το να δώσεις πανελλαδικές εξετάσεις με ανεβασμένο ηθικό !

#7 Για να περάσεις καλά το επόμενο καλοκαίρι 

Ποιος είναι λοιπόν ο απώτερος σκοπός; Φυσικά να περάσεις στην σχολή που επιθυμείς. Και για να το κάνεις με αυξημένες πιθανότητες, εξηγήσαμε τους λόγους για τους οποίους θεωρούμε απαραίτητο η προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις να ξεκινάει κατά τη θερινή περίοδο.

 

Ίσως να σε επηρεάζει το γεγονός ότι είναι καλοκαίρι και οι περισσότεροι περνούν τον χρόνο τους στην παραλία. Το να εισαχθείς στην σχολή που επιθυμείς δεν είναι εύκολο και απαιτεί κόπο και θυσίες, ειδικά αν έχεις θέσεις υψηλούς στόχους.

 

Να θυμάσαι λοιπόν ότι έχεις όλο το χρόνο μπροστά σου για να περάσεις όμορφες στιγμές. Και σίγουρα θα περάσεις ένα υπέροχο καλοκαίρι την επόμενη χρονιά, εάν πετύχεις την είσοδο στο πανεπιστήμιο που πάντα επιθυμούσες!

 

Τι λες; Δεν αξίζει τον κόπο;